Ljusmanchetter

Garnet tog slut tillpippitröjorna
Har stickat upp 20 nystan och de hade slut på det vita garnet, 
funderar på om jag ska byta garnsort eller vänta på ny leverans
Har fastnat för virkning men axeln protesterar.
Högljutt.
Först hittade jag mönster på påskpynt så det blev ägg och hönor,
sen fick jag en bok med spetsar, det blev en brudkrona och några spetsar och ett misslyckat försök med ljusmanchetter från den boken innan jag helt fastnade för de ljusmanchetterna som jag brukade gör då jag hade butiken.
Jag har sålt massor genom åren och hade bara ett litet restlager av udda färger, men nu finns snart en ny kollektion.
De är så enkla att göra

Vanligt 8/4 virkgarn eller kabeltvinnat
Lägg upp 22 lm och slut dem med en sm till en ring
V1: Virka 1 lm och 30 fm runt ringen, avsluta med en sm i första lm
V2: 1 lm, (1 fm, 3 lm hoppa över 2 m,) , upprepa varvet ut så att du har 10 luftmaskbågar avsluta med 1 sm
V3: 1 lm, ( 1 fm, 1 lm, 3 st 1 lm, 1 fm om luftmaskbågen) upprepa varvet ut avsluta med 1 sm

Vill du ha enklaste varianten av manchett avslutar du här.
V4 (1 st om fm på varv 2, 5 lm) upprepa och avsluta med sm
V5 1 lm, ( 1 fm, 1 lm, 5 st 1 lm, 1 fm om luftmaskbågen) upprepa varvet ut avsluta med 1 sm

Det här är mest sålda varianten men man kan upprepa med flera varv och få stora

V6 (1 st om st på varv 4, 6 lm) upprepa och avsluta med sm
V7 1 lm, ( 1 fm, 1 lm, 7 st 1 lm, 1 fm om luftmaskbågen) upprepa varvet ut avsluta med 1 sm

Den här storleken är snygg, har gjort med upp till 13 varv på beställning men då ska det vara till speciella ljusstakar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0